Beginpagina   Button produkten   Button Uw eigen bedrijf?   Button Agel Organisatie   Button netwerkmarketing   Button Contact   Button
 
 
Wat is netwerkmarketing?

Inleiding

Bij netwerkmarketing (ook wel Multi Level Marketing of kortweg MLM genoemd) probeert een bedrijf produkten en diensten aan te bieden met behulp van een netwerk van distributeurs.

Deze distributeurs zijn mensen, zoals jij en ik, die een extra inkomen willen verwerven, zonder grote financiële investeringen te doen. Iedereen kan het dus worden. Een extreem hoog startkapitaal is niet nodig, inzet wel!

Een netwerkmarketingbedrijf maakt geen gebruik van de traditionele methoden zoals dure reklame en TV-commercials.

Wat is netwerkmarketing (niet)?

Netwerkmarketing is een wijze van "verkopen", die berust op persoonlijke kontakten. Het is geen huis-aan-huis verkoop.

Onderzoek heeft uitgewezen dat veel mensen niets te maken willen hebben met "verkopen" of denken dat ze dat niet kunnen, laat staan dat ze iets aan vrienden willen verkopen.

Dat is dan ook meestal in eerste instantie de reden om niet aan netwerkmarketing te beginnen.

Het essentiële verschil tussen netwerkmarketing en conventionele marktbenadering is de weg van fabrikant naar consument.

Uiteraard is het doel van iedere fabrikant hetzelfde: de verspreiding van zoveel mogelijk produkten van fabrikant naar consument. De wijze waarop dit gebeurt is echter anders.

Bij conventionele marktbenadering komt het produkt via een lange weg van groothandels en winkels uiteindelijk bij de consument.

In dit traject wordt geld uitgegeven voor o.a. reklame, salarissen, dure lease-auto's, huur van bedrijfsruimtes etc. Deze kosten bepalen circa 75% van de uiteindelijke verkoopprijs.

Bij netwerkmarketing worden deze kosten nauwelijks gemaakt, maar uitgekeerd aan de distributeurs.

Resultaat: de verkoopprijs is lager en er zijn meer mensen die geld verdienen (distributeurs).



Is netwerkmarketing louche handel?

Netwerkmarketing houdt voor iedere distributeur dezelfde regels in. Dit betekent dat u voor dezelfde prijs inkoopt en dezelfde bonussen kan verdienen over uw "generaties" of "levels" als elke andere distributeur.

Begin jaren 70 kwamen er handige jongens die door middel van "piramideverkoop" snel, en veel geld wilden verdienen. De inkoopprijs hing af van het niveau waarop men binnenkwam in de piramide.

Ook was het inschrijfgeld erg hoog en was er geen fabrikant waar men contact mee had. Daarnaast moest men veel voorraad nemen zonder terugkoopgarantie.

Deze piramide-zaakjes verdwenen echter snel omdat ze verboden werden in de meeste landen.

Bij netwerkmarketing is het wettelijk verplicht dat er een contract bestaat tussen fabrikant en distributeur.



Het opbouwen van een eigen "Netwerk"

Om een goede basis te leggen voor het succesvol opbouwen van een netwerk kan uitgegaan worden van 3 zaken:

Als eerste moet men het produkt (of dienst) zelf gebruiken en er zelf het nut van inzien.

Daarnaast is het belangrijk om nieuwe distributeurs goed te onderwijzen en net zo enthousiast als uzelf te maken.

Als laatste is het uiteraard noodzakelijk uw downline constant te begeleiden zodat het netwerk kan groeien.

De groei van het netwerk hangt af van het vinden van geschikte mensen.


Tegelijkertijd leren en verkopen

Om echt succesvol te zijn met netwerkmarketing gaat u een organisatie (netwerk) opbouwen van mensen die hetzelfde gaan doen als u. Doordat u mensen gaat benaderen, zult u automatisch de produkten of diensten verkopen. Het is zelfs een logisch gevolg ervan.

Wanneer u een bepaalde studie volgt, heeft u waarschijnlijk als doel een bepaalde baan te krijgen, met een bijbehorend (hoger) inkomen.

Bij netwerkmarketing zult u merken dat u tijdens het "netwerken" steeds beter leert hoe u mensen dient te benaderen. Het "verkopen" ofwel delen van produkten of diensten gaat dan vanzelf. Dit is dan ook de kracht van netwerkmarketing.

Kortom, u verdient geld tijdens het leerproces (studie).



Argumenten om het niet te doen

Netwerkmarketing klinkt bij veel mensen "eng" in de oren. Dit komt omdat het in Europa nog relatief onbekend is. Daarom verzinnen veel mensen redenen om zichzelf te bewijzen dat ze het niet kunnen. Hieronder volgen de belangrijkste:

"Dat kost me allemaal te veel tijd."

Tijd hebben of niet. Dit is het meest gebruikte argument om er vooral maar niet aan te beginnen. De kracht van netwerkmarketing is praten over het onderwerp (produkt of dienst) tijdens gezellige bijeenkomsten, in de kroeg, op de voetbalvereniging, tijdens een gezellig avondje bij vrienden, op verjaardagen............ Die tijd besteedde u toch al!

"Verkopen? Dat kan ik niet."

Netwerkmarketing is GEEN (huis-aan-huis) verkoop. Dus u hoeft ook niet te kunnen verkopen. Het gaat om het "in gesprek raken" met familie, vrienden, kennissen of collega's over het produkt of de dienst.



"Als iedereen al mee doet, is er toch geen kans voor mij meer?."

Netwerkmarketing ontwikkelt zich snel. Meer en meer mensen trachten een netwerk op te bouwen. Dit wordt echter voorkómen door de aard van mensen. Veel mensen zijn te gemakzuchtig om te kunnen profiteren van netwerkmarketing. Er is dus voldoende ruimte voor iedereen om te beginnen met netwerkmarketing.

Feiten: Eind 1991 deed circa 2% van de Amerikaanse bevolking iets met netwerkmarketing. 98% dus niets! Ook bestaat er geen bedrijf dat zo snel mensen inschrijft als de groei van de bevolking!

Daarnaast is netwerkmarketing in Europa nog in een beginstadium!